Jutut

Aktiiviset ihmiset tekevät kaupungista kiinnostavan

Kaupungin kulttuurielämälle on pitkään kaivattu kokoavaa voimaa sekä suunnannäyttäjää ja nyt sellainen on löytynyt, kun Janne Nieminen valttiin Hämeenlinnan kulttuuripäälliköksi. Levy-yhtiön promoottorina ja Verkatehtaan markkinointi- ja viestintäpäällikkönä työskennellyt mies astuu elokuussa uuteen virkaansa Pori Jazzin toimitusjohtajan pallilta.

– Minulla ei ollut mitään työntöä Porista pois, mutta kun näin mielenkiintoinen toimenkuva oli kotikaupungissa tarjolla, panin paperit vetämään, Nieminen kertoo.

– Minulla on työasunto Porissa, mutta koti on ollut koko ajan Hämeenlinnassa, enkä missään vaiheessa ole edes miettinyt muuttaa täältä pois.

 

Nieminen ei vielä tässä vaiheessa halua antaa painavia lausuntoja hämeenlinnalaisesta kulttuurikentästä.

– Minulla on paljon perehdyttävää, mutta yleisesti voi todeta, että kaupunki on satsannut paljon infraan ja puitteet ovat kunnossa. Verkatehdas, teatteri ja taidemuseo on rempattu ja niitä vetävät ammattitaitoiset organisaatiot.

– Yksi asia, jota haluan nostaa esiin on kaupunkikulttuuri, ruohonjuuritason omaehtoinen tekeminen, joka lähtee usein liikkeelle yksittäisten ihmisten aktiivisuudesta. Se luo omaleimaista identiteettiä ja tekee kaupungin kiinnostavaksi sekä asukkaille että ulkopuolelta nähtynä.

Kulttuurin käsitettä ei Niemisen mukaan pidä ajatella liian ahtaasti.

– Se sisältää paljon muutakin kuin etabloituneita tapahtumia ja rakenteita. Kaupunkiaktivismin synnyttämät ilmiöt saattavat puhjeta kukkaan pelkästään sillä, että niiden tieltä poistetaan esteitä.

 

Sibeliuksen syntymäkaupunkisäätiön taloussotkujen jättämiä varjoja Nieminen ei lähde ruotimaan.

– Nyt ei mielestäni kannata tuijotella taaksepäin. Sibelius on edelleen yhtä merkittävä hahmo kuin ennenkin, täytyy vain kehittää uusia tapoja tuoda häntä esille.

– Kulttuurielämän taloudesta voi sanoa sen verran, että yleisöt ovat nyt liikkeellä. Resurssit kohdennetaan oikein, kun ne suunnataan sisällön tekemiseen eikä välttämättä puitteisiin.

 

Kantola jäi tänä kesänä ilman megakonserttia, mikä on saanut jotkut kaupunkilaiset paukuttamaan henkseleitään mitäs minä sanoin -hengessä.

– Isoilla konserttitapahtumilla on suuri kerrannaisvaikutus, mutta niiden järjestämiseen sisältyy paljon arpapeliä ja sattumanvaraisuutta. Kantola ei voi maata niiden varassa, Nieminen pohtii.

– Megaluokan nimiä ei tänä kesänä ole menossa Venäjälle, joten heitä ei nähdä Suomessa juuri muuallakaan. Suomi on tässä suhteessa periferiaa, eikä se ole Kantolan vika, vaan globaalia markkinatilannetta.

 

Artikkeleita

joulukuu 2018
ma ti ke to pe la su
« marras    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31