Jutut

Studiovelhosta tuli biisinikkari

Kaurialassa Sound Supreme -studiotaan pyörittävä Janne Saksa on ollut näkyvä hahmo hämeenlinnalaisessa musiikkimaailmassa 1990-luvun alusta saakka. Muusikon varhaisempiin vaiheisiin kuuluivat menestyksenkin portteja kolkutelleet kokoonpanot Sancnity ja Wooden Bone sekä teatterityöt muun muassa Autiotalo-musikaalissa. Äänittäjänä ja tuottajana hän on työskennellyt vuodesta 2000 lähtien ja oma studio täytti nyt tammikuussa 10 vuotta. Sound Supreme ja sen puikoissa oleva Saksa nauttivat arvostusta kotikaupungin ulkopuolellakin, mistä ovat todisteena vaikkapa Mokoma- ja Stam1na- yhtyeiden kultalevyt. Viime vuosina Saksan nimi on tullut esiin myös sävellyksistä, joilla on voitettu erilaisia valtakunnallisia laulukilpailuja tai noustu Radio Suomen soitetuimpien listalle.

– Musiikin tekeminen muille tuli mieleen vuonna 2009, kun lama alkoi näkyä studion varauslistassa, Saksa muistelee.

– Kuulin, että Mustosen Sana tarvitsi säveltäjää ja päätin kokeilla, vaikka en ollut yhtään varma osaamisestani. Ihan ensimmäinen kappale, Tummat, syvät veet, menikin sitten Kristian Meurmanille ja sai ihan mukavasti radiosoittoa.

Aulangon säveliä

Edelleen jatkuva yhteistyö Mustosen kanssa on poikinut runsaasti kappaleita. Saksan sävellyksiä levyttivät muiden muassa Topi Sorsakoski, Heidi Kyrö ja Tommi Läntinen.

– Voitimme Somero Soikoon -laulukilpailun kappaleella Kaunis tähkäpää ja Kyrön myöhemmin levyttämä Murheellisia aamuja sai ensimmäisen palkinnon Pop´n´Roll -kisassa.

– Aluksi minulla ei ollut muita kontakteja näihin hommiin kuin Sana. Yleensä tein sävellykset hänen teksteihinsä, mutta sittemmin aloin rallatella myös demoja.

Viime vuoden loppupuolella ura biisinikkarina sai aivan uutta nostetta, kun Sanin kolmas soololevy, Turenki Recordsin ja Sound Supremen yhteistuotantona toteutettu Aulanko, sisälsi peräti 7 Saksan sävellystä. Singlelohkaisu Versoava juuri pysyi pitkään Radio Suomen listan huipulla ja Niin käyvät kahdestaan -kappale nousi parhaimmillaan sen kakkostilalle.

– Teosto-tulot ovat olleet kasvamaan päin ja Radio Suomen osuus on siinä hyvin merkittävä. Sinne pitäisi saada joka vuosi ainakin pari biisiä vähän pitempään soimaan.

–  Toisaalta olen sitä mieltä, että oikein kunnon hitistä voidaan puhua vasta sitten, kun kappale pärjää myös isoilla kaupallisilla kanavilla, kuten Suomi Popissa tai Novalla.

Toimitusaika kortilla

Saksan mukaan kilpailu pääsystä huomattavien artistien levyille on kovaa, eikä työskentely pääkaupunkiseudun ulkopuolella auta säveltäjää yhtään.

– Helsingissä on erityisesti nuorempien tekijöiden keskuudessa yleistynyt cowriting-tyyppinen ryhmätyö ja tässä mielessä Hämeenlinnasta operointi on hankalaa, Saksa pohtii.

– Jonkun toisen kanssa saattaisi syntyä jotakin sopivasti hullumpaa, kun yksin puurtaessa tulee pitäydyttyä aika perinteisillä linjoilla. Toisaalta kyllä tykkään myös omasta rauhasta,.

Sävellystyön tilaus saattaa joskus tulla aivan viime tingassa levytyssession kynnyksellä tai jopa sen aikana.

– Teen kappaleita pöytälaatikkoon, koska joskus tulee pyyntöjä, että biisi olisi saatava viikossa. Ei siinä oikein voi odotella inspiraatiota.

– Viikko on sinänsä ihan riittävä aika, mutta jos muuta duunia on päällä, homma menee vaikeaksi. Olen jopa pohtinut sanoitusten rustaamista, mutta se vaatisi muutaman oppivuoden lisää. Tekstien merkitys suomalaisessa musiikissa on koko ajan yhä tärkeämpi.

Monipuolisesta musiikillisesta osaamisesta on laulujen esittelyvaiheessa suurta hyötyä, sillä levy-yhtiöt haluavat yhä paremmin tehtyjä demoversiota kuultavakseen.

– Mies, kitara ja arvatkaa loput -meininki ei enää tahdo riittää. Mitä modernimpaan poppiin mennään, sitä paremmin tuotettuja demojen odotetaan olevan, Saksa sanoo.

– Meikäläisen nimi alkaa nyt pikku hiljaa olla jokseenkin tuttu isoissa levy-yhtiöissä, eivätkä nuo Sanin biisit ole sitä asiaa ollenkaan haitanneet.

Katso päiväkohtaisia uutisia

tammikuu 2019
ma ti ke to pe la su
« joulu    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031